Плануюча документація

Методичні надбання




Тема уроку:  Основні  напрямки  сучасної  біотехнології

План
1.   Біотехнологія у сільському господарстві
    2.  Генна інженерія – клонування
    3.   Генетично модифіковані організми

Мета уроку:       - сформувати в учнів знання про завдання та напрямки сучасної біотехнології; ознайомити з можливостями використання трансгенних організмів; акцентувати на необхідності обережного ставлення до використання продуктів, що виробляються ГМО;  вчити порівнювати класичні методи селекції з біотехнологічними;
         - розвивати уміння користуватися різними джерелами інформації та оцінювати достовірність біологічної інформації; розвивати інтелектуальні і творчі здібності школярів, критичне мислення; сприяти підвищенню інтересу до сучасної біологічної науки;
         - виховувати ціннісне ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей; сприяти виробленню учнями особистої оцінки можливостей позитивних і негативних наслідків застосування досягнень біотехнології.
Основні терміни і поняття: біотехнологія, генна інженерія, клітинна інженерія, генетично модифікований організм, трансгенний організм, генна терапія, химерні організми, клонування
Обладнання: презентація, комп’ютер, проектор, дидактичний матеріал (опорний конспект)
Внутрішньопредметні зв’язки: генетика, селекція, молекулярна біологія, екологія.
Міжпредметні зв’язки: медицина, гістологія, хімія.
                 
Література:  
   Біологія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту, академ. рівень / С. В. Межжерін, Я. О. Межжеріна. – К. : Освіта, 2011. –336 с.
   Кучеренко М.Є. Загальна біологія. Підр. для 10-11-х кл. загальноосвітніх шкіл. --К: Ґенеза, 2000.
  

Тип уроку:  Комбінований.

Очікувані результати: Учень (учениця):
називає:
- завдання сучасної біотехнології;
наводить приклади:
 - речовин (продукції), які одержують методами  генної інженерії;
характеризує:
- генну інженерію;
- можливості сучасної біотехнології;
пояснює:
- можливості використання трансгенних організмів;
обґрунтовує:
- необхідність обережного ставлення до втілення продуктів від генетично модифікованих організмів;
застосовує знання:
- для оцінки можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій;
- про роль досягнень біотехнології у житті й господарській діяльності людини.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Слайд 1.
Доброго дня. Хто відсутній? Чи всі готові  до уроку? З яким настроєм прийшли на сьогоднішній урок? (запитати декількох учнів)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
     На минулому уроці ми з вами ознайомилися з таким поняттям як біотехнологія, хто ж може дати йому визначення?

1.     Біотехнологія — це комплекс фундаментальних і прикладних наук,
технічних засобів, спрямованих на одержання і використання клітин
мікроорганізмів, тварин і рослин, а також продуктів їх життєдіяльності:
ферментів, амінокислот, вітамінів, антибіотиків та ін.
2.     Біотехнологія – сукупність промислових методів, що застосовують для виробництва різних речовин із використанням живих організмів, біологічних процесів чи явищ.
Слайд 2.

Вправа «Відтворіть шпаргалку»
       На попередньому уроці ми також познайомилися з історією відкриття біотехнології як науки і домашнім завданням було заповнити таблицю, що ми зараз і перевіримо. Хто бажає відповідати? І так, ми маємо пусті комірки які потрібно відтворити. Уявімо що ви написали шпаргалку на урок, але по дорозі на заняття потрапили під дощ і частина її розмилася. Відтворіть її.

Покас Вадим

                             «Етапи становлення біотехнології»

Учені
Рік
Досягнення
Луи Пастер
Середина 19 сторіччя
Розкрив мікробну природу бродіння, довів можливість життя у безкисневих умовах, експериментально спростував уявлення про самовільне зародження живих істот, створив наукові основи вакцинопрофілактики і вакцинотерапії, запропонував метод стерилізації, названий його ім'ям, - пастеризацією тощо.
Карл Ереки
1919
Вперше використав термін «біотехнологія» для позначення процесів, в яких продукти отримують за допомогою живих організмів

Френсіс Крік,  Джеймс Уотсон
1953
Встановлення структури ДНК
Пол Берг
1972
Створив, разом із науковими співробітниками  першу рекомбіновану (гибрідну) молекулу ДНК.


Дякую, тепер така шпаргалка тобі точно не знадобиться, оскільки ти все нригадав сам.
ІІІ.   Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Слайд 3.
Учитель: «Будь які втручання людини в природу   мають різні наслідки, деякі з них непередбачувані» (Г. Хардін)

Прийом «Фантастична добавка»
Учені передбачають, що через 20 років ми зможемо легко відключати гени, які сприяють старінню та розвитку захворювань, наприклад, ген інсулінового рецептора, який відповідає за розростання жирових клітин. Будемо добавляти гени, які захистять від раку та хвороб серця – головних вбивць людства.
З’явиться можливість вирощувати нові органи зі стовбурових клітин, взятих із нашої власної шкіри. Нам стане посильно омолоджувати окремі органи, поступово замінюючи старіючі дефектні клітини новими, які містять нашу власну ДНК. Кожен рік буде відкривати для нас нові можливості омолоджування, і так, поступово, людство відкриє секрети довголіття.
Якими шляхами це можливо? (обговорення)
Одна із таких перспектив – біотехнологія. Багатьма науковцями світу ХХІ століття назване «золотим століттям» генетики та біотехнології.
Ми щодня маємо справи з біотехнологічними продуктами: дріжджовий хліб, пиво, вино, кефір, ліки тощо.
Біотехнологія – не просто наука, а й дуже велика й важлива сфера людської діяльності, яка має масу аспектів і визначає нині науково-технічний прогрес.
Їй присвячується сьогоднішній урок.

Слайд 4.

Проблемне запитання:
Протягом уроку  ми  будемо шукати відповідь на запитання: « Генетична модифікація організмів – панацея для людства чи скринька Пандори?»
 Сьогодні ми з’ясуємо, що розуміють під біотехнологіями, коли вони почали виникати та активно застосовуватися, і найголовніше, які ж сучасні напрямки біотехнологій розвиваються та які перспективи вони створюють

ІV. Етап засвоєння нових знань
Слайд 5.
Повідомлення теми уроку.
Основні  напрямки  сучасної  біотехнології. (записують в зошит)

Знаючи тему та з’ясувавши що ми вивчатимем можемо записати план нашого уроку.
План
1.   Біотехнологія у сільському господарстві
    2.  Генна інженерія – клонування
    3.   Генетично модифіковані організми

Перш ніж розпочати вивчення нового матеріалу, давайте пригадаємо що ми вже знаємо з даної теми. (Роздати учням шкали)
Слайд 6.
Коуч-інструмент  «Шкала успіху»

         Якщо уявити собі, що вершина знань  - це цифра 10, а найнижче  стоїть 1, то спробуйте визначити на шкалі від 1 до 10 той рівень, на якому ви зараз знаходитесь.

Слайд 7.
1.   Біотехнологія у сільському господарстві
Вчитель.
(Опорний конспект) Біотехнологія у сільському господарстві полегшує традиційні методи селекції рослин і тварин і розробляє нові технології, що дозволяють підвищити ефективність сільського господарства. У багатьох країнах методами генетичної і клітинної інженерії створені високопродуктивні і стійкі до шкідників, хвороб, гербіцидів сорти сільськогосподарських рослин. Розроблена техніка оздоровлення рослин від накопичених інфекцій, що особливо важливо для культур, які розмножуються вегетативно (картопля й ін.).  
 Одна з найважливіших проблем біотехнології в усьому світі це дослідження можливості керування процесом азотфіксації, зокрема можливість уведення генів азотфіксації у геном корисних рослин, а також керування процесом фотосинтезу. Досліджується поліпшення амінокислотного складу рослинних білків. Розробляються нові регулятори росту рослин, мікробіологічні засоби захисту рослин від хвороб і шкідників, бактеріальні добрива. Генно-інженерні вакцини, сироватки, антитіла використовують для профілактики, діагностики і терапії основних хвороб у тваринництві. У створенні ефективніших технологій племінної справи застосовують генно-інженерний гормон росту, а також техніку трансплантації і мікроманіпуляцій на ембріонах домашніх тварин. Для підвищення продуктивності тварин використовують кормовий білок, отриманий мікробіологічним синтезом.
На ваших столах знаходяться опорні конспекти, зараз з них ви запишете яку саме роль відіграє біотехнологія в сільському господарстві.
 Отже, з першим питанням ми розібралися, хто може сказати  чи важлива біотехнологія для сільського господарства?
Переходимо до другого питання
Слайд 8.
2.Генна інженерія - клонування
Викладач.
Суть генної інженерії полягає в штучному створенні (хімічний синтез, перекомбінації відомих структур) генів з конкретними необхідними для людини властивостями й уведенні його у відповідну клітину (на сьогодні це частіше за все бактеріальні клітини, наприклад кишкова паличка) — створення «штучної» бактерії — лабораторії з виготовлення необхідного для людини продукту. Напрямком генної інженерії є клонування.
Над даним питанням працювала творча група в складі Проценка Сергія та Метенканича Івана. Саме про нього нам розповість Проценко Сергій
Слайд 9.
Проценко Сергій
5 липня 1996 року — день народження найвідомішої вівці на ім’я Доллі. Її поява на світ символізувала видатний прорив у сфері біотехнології: вівця була зачата не внаслідок злиття яйцеклітини та сперматозоїда, а шляхом введення ядра з клітини молочної залози дорослої вівці в незапліднену яйцеклітину без ядра. Таким чином Доллі мала гени, ідентичні генам донора ядра, тобто була клоном.
Народження Доллі також стало початком для всіляких наукових, етичних і релігійних дискусій щодо можливостей подальшого клонування людини й допустимості введення клонування в практику.
Під час штучного клонування використовуються ядра з клітин дорослого організму. На сьогодні вдалося успішно клонувати карпа, пацюка, мишу, вівцю, бика, мула, коня, собаку.
Уявлення людей про клонування дуже сильно спотворені під дією кінематографа. Деякі люди серйозно вважають, що клонування — це коли в якусь «чарівну» скриньку заходить одна людина, а виходить двоє однакових, до того ж в однакових костюмах. Сюжети голлівудських фільмів, на зразок картини «Шостий день», мають дуже мало спільного з реальністю. Клон повинна виношувати матір протягом дев’яти місяців. Народиться клон аж ніяк не дорослим йому належить рости, як і будь-якій дитині. Клон не володітиме пам’яттю або навичками свого генетичного батька — ця інформація передається через нашу культуру, а не через гени.
Використання техніки клонування перспективне у тваринництві. Від будь-якої тварини, яка має цінні продуктивні властивості, можна отримати численні генетично ідентичні копії з тими ж властивостями.
Як ви зрозуміли клонування ще не досконало вивчене тому є аргументи за і проти нього, а про це  нам розповість Метенканич Іван.
Слайд 10.

Метенканич Іван

За і проти клонування
Вже відомо, що, принаймні, 8 дослідних груп по всьому світу працюють над клонуванням людини. Все більше і більше країн "дають законодавчу згоду" на клонування, в основному в терапевтичних цілях, незважаючи на активний протест Ватикану та міжнародні акти, які забороняють клонування людини.           
Вівця Доллі прожила шість років, удвічі менше, ніж у середньому живуть вівці її породи, однак померла вона не від старості, а від раку легень, викликаним ретровірусом —це  дуже поширене для овець захворювання. Ніяких фізіологічних ознак старіння у Доллі виявлено не було. Вона залишила потомство з шести здорових ягнят. Нині немає підстав вважати, що клони швидше старіють або хворіють частіше. Можливо, ми дізнаємося про проблеми в майбутньому, коли клонованих тварин стане більше.
Таким чином, з'явиться можливість для вирощування потрібних клітин або типів тканин для трансплантатів. І одного дня стане можливо вирощувати нейрони для заміни нервових клітин у мозку, що гине від хвороби Паркінсона, вирощувати шкіру для лікування опіків або панкреатичні клітини для вироблення інсуліну діабетикам.
Етичні та моральні аспекти проблеми клонування людини не можуть залишити байдужим жодну людину. Зростає кількість країн, що забороняють проведення подібних експериментів на своїй території.
Думка про непотрібність і неприпустимість технології клонування висловив професор Інституту молекулярної біології РАН Олександр Зеленін. "У середньому зі ста маніпуляцій над тваринами тільки один випадок закінчується появою на світ нормального клонованого організму", - нагадав він. Такий низький відсоток пояснюється неповним збереженням геному дорослої клітини, яку використовують для пересадки. "Якщо це дійсно так, тоді це накладає на досліди над людиною теоретичну, принципову заборону", - підкреслив професор.
Позитивною стороною клонування  на сьогодні є  створення і розмноження за малий проміжок часу клонів трансгенних сільськогосподарських тварин (овець, корів, свиней).

Дякую!
Вчитель.
Отже, клонування - це добре чи погано? У кожної людини своя думка на цей рахунок.  Науковцям  потрібно, щоб наука розвивалася далі. Вони будуть ставити свої досліди навіть незважаючи на заборони.
Медики виступають за терапевтичне клонування - адже це допоможе надати реальну допомогу людині і врятувати їй життя.
Представники майже всіх конфесій проти клонування взагалі, тому що вони стверджують, що людина не може творити подібно до Бога.
Я вважаю, що наука, звичайно, повинна розвиватися, але біоетичні принципи повинні бути обов'язково дотримані. Всі досягнення науки повинні бути використані на благо людини.

На закріплення всього почутого давайте подивимся відео сюжет.


Слайд 11.

3.   Генетично модифіковані організми

Переходимо до розгляду 3 питання над яким у нас працювала 2-га експертна група. В складі Зенова Богдана, Борисенка Ростислава та Лемешка Олександра. Отже питання звучить так Генетично модифіковані організми.  Загальну характеристику дасть Зенов Богдан.


Зенов Богдан

Генетично модифікований організм (ГМО) — це організм, генотип якого було змінено за допомогою методів генної інженерії. Генетична модифікація відрізняється від природного та штучного мутагенезу саме направленою зміною генотипу. При цьому генетичний матеріал переносять з одного організму в інший, використовуючи технологію рекомбінантних ДНК. Якщо при цьому ДНК, яку переносять, походить з іншого виду, отримані організми називають трансгенними.
Українська зернова компанія попросила керівництво країни дозволити використання в Україні насіння генетично модифікованих сільськогосподарських культур, які пройшли перевірку в США та Євросоюзі.
За словами президента компанії Володимира Клименко, Україна не має можливості проводити власні дослідження ГМ-насіння, оскільки для цього необхідні десятки років та колосальні інвестиції. Тому, правильним кроком на його думку, буде використати досвід цих країн, де подібні дослідження проводяться уже давно, а на таку продукцію є попит.
Діюче законодавство забороняє будь які операції, пов’язані з ГМО-вмісною продукцією, включаючи обіг, транспортування, зберігання та продаж. Недивлячись на це, сьогодні третина кукурудзи та 70% соєвих бобів в Україні вирощуються із ГМО-насіння.

Отже з виступу Богдана ми можемо сформулювати та записати визначення поняття Генно Модифікований Організм. Це визначення є у ваших опорних конспектах та на слайді.
Слайд №  11

У виступі йшлося також про заборону ГМО продукції та використання деяких ГМО культур в сільському господарстві України. Про переваги та недоліки нам розкажуть Ростислав та Олександр.
СЛАЙД 12,13,14 (Ростислав)
ТА 15,16(Саша)

Борисенко Ростислав

Агрументи на користь ГМО

·                     Генетичні технології допомагають збирати багатший урожай, використовувати менше добрив, пестицидів, отримувати продукти з великою кількістю поживних речовин.
·                     Традиційна селекція — повільний процес, тому як потрібні покоління, перш ніж буде досягнутий бажаний результат. Технології ГМО дозволяють створити потрібний генотип негайно, в поточному поколінні.
·                     Генна інженерія — більш передбачуваний процес, ніж традиційна селекція, коли тисячі генів передаються потомству випадковим шляхом. При створенні ГМО зміни відбуваються з окремими генами чи блоками генів.
·                     Загальноприйнятою стає думка, що тільки ГМО можуть позбавити світ від загрози голоду, так як за допомогою генної модифікації можна збільшувати врожайність і якість їжі. Без генної інженерії людство може опинитися в глухому куті.

Лемешко Олександр

Аргументи проти ГМО
·                     Дослідження на щурах показали, що ГМО можуть становити небезпеку. У тварин, яких годували генетично модифікованою соєю і зерном, часто розвивалися проблеми з печінкою і нирками. Хоча результати випробувань на щурах не можна безпосередньо переносити на людей, можна зробити висновок, що ГМО можуть надавати несподіваний вплив на тварин, як диких, так і домашніх.
·                     ГМО не були достатнім чином протестовані. Деякі тести ГМО проходили протягом дев’яноста днів, що не можна вважати достатнім для доказу майбутньої безпеки для людей протягом років чи навіть поколінь.
·                     Перенесення генів при генній інженерії більш непередбачуване, ніж при природному схрещуванні. У природі є захисний механізм — представники різних видів не можуть схрещуватися і давати потомство. Але з трансгенними технологіями схрещують не тільки різні види, але і представників різних царств, наприклад,  з’єднуючи гени тварин з генами мікробів або рослин. Таким чином, виникають генотипи, які неможливі в природі, і передбачити наслідки цього неможливо.
·                     Генетично модифіковані продукти містять нові білки, які можуть викликати алергічну реакцію у людей, навіть в тих випадках, якщо не було алергії на вихідні компоненти.
·                     Розвиток ГМО неминуче веде до розвитку монокультур, що загрожує харчовій різноманітності та харчовій безпеці.
Дякуємо хлопцям і їхній експертній групі за проведену роботу. З почутого важко зрозуміти, наскільки все ж таки корисним чи шкідливим є розвиток ГМО. Як вважаєте ви?..........................
Дякую за ваші відповіді і давайте переглянемо ще один відеоролик.
V. Повідомлення домашнього завдання (слайд 17)
1.     Опрацювати §20 підручника.
2.     Додатково.
 Написати міні-есе на тему: «Хорол через 150 років», поклавши в основу новітні біотехнологічні дослідження.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу. Рефлексія.
Зараз ми пограємо в гру «Правда-Неправда» й перевіримо ваші знання.
Слайд 18
1.     Біотехнологія у сільському господарстві ускладнює традиційні методи селекції рослин і тварин. (неправда) слайд 19

2.     Позитивною стороною клонування  є  створення і розмноження клонів трансгенних сільськогосподарських тварин (овець, корів, свиней). (правда) слайд 20


3.     Сьогодні третина кукурудзи та 70% соєвих бобів в Україні вирощуються із ГМО-насіння. (правда) слайд 21

4.     Генетично модифіковані продукти містять нові білки, які неможуть викликати алергічну реакцію у людей. (неправда) слайд 22
5.     Українська зернова компанія не просила керівництво країни дозволити використання в Україні насіння генетично модифікованих сільськогосподарських культур, які пройшли перевірку в США та Євросоюзі.(неправда)
слайд23
Дякую за відповіді.
Слайд 24. Чи розкрили ми проблемне питання « Генетична модифікація організмів – панацея для людства чи скринька Пандори?»
 Аркуш оцінювання уроку.  Коуч-вправа «Щоденник  успіху»
1. Як я засвоїв матеріал?
а) Одержав глибокі знання (9–10 балів);
б) засвоїв частково (7–8 балів);
в) мало що зрозумів (4 –6 балів).
2. Як я працював?
а) Сам упорався із завданням (9–10 балів);
б) припускався помилок (7–8 балів);
в) зробив багато помилок (4–6 балів).
3. Як працювала підгрупа?
а) Дружно (9–10 балів);
б) не всі активно (7–8 балів);
в) в’яло, припускалися помилок (4–6 балів).
4. Моя думка про урок, пропозиції:                                                
а) було цікаво (9–10 балів);
б) не всі етапи уроку зацікавили (7–8 балів);
в) урок був нудний (4–6 балів).

VІІ. Підбиття підсумків уроку

Слайд 25
Коуч-інструмент  «Шкала успіху»

         Якщо уявити собі, що вершина знань  - це цифра 10, а найнижче  стоїть 1, то спробуйте визначити на шкалі від 1 до 10 той рівень, на якому ви зараз знаходитесь враховуючи отримані знання на сьогоднішньому уроці.

 Оцінювання учнів учителем, аргументація оцінок

         Учитель: І так, на одній чаші терезів – блага, які ми маємо від розвитку біотехнологій, а на іншій – жахливі перспективи, які можуть виникнути при безконтрольному використанню її досягнень. Що переважить – добро чи зло у процесі розвитку біотехнології? Це залежить лише від самої людини. Будемо сподіватись на краще.

Вправа «Незакінчене речення»
         1.  На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим відкриттям було…
         2. Отримана інформація дозволяє нам зробити висновок, що…
         3. Знання, отримані на уроці, в майбутньому використаю…



Про свої здібності людина може дізнатися,
 тільки спробувавши прикласти їх.
Луцій Анней (син) Сенека


Практична робота №2. Ознайомлення з інструкціями з використання медичних препаратів, засобів побутової хімії та оцінка їхньої небезпеки
Мета:
Навчальна: опанувати навички ознайомлення з інструкціями до медичних препаратів і засобів побутової хімії для запобігання нещасних випадків у побуті.
Розвивальна: розвивати в учнів вміння аналізувати  небезпеку, яку становлять засоби побутової хімії в разі неправильного їх використання,та яка їх роль в харчовій промисловості.
Виховна: виховувати пізнавальні риси, вміння працювати в групі, цілеспрямованість, бажання відкривати для себе щось нове.
Обладнання і матеріали:ноутбук, мультимедійний проектор, екран,  інструкції до найуживаніших медичних препаратів, що є в кожній домашній аптечці, інструкції до засобів побутової хімії, що містять кислоти, луги, леткі речовини, презентація.
Тип уроку:  практична робота.
Методи та форми роботи: наочні, словесні, ігрові, групові.
Міжпредметні зв’язки: хімія, гігієна, технологія приготування їжі, медицина.
Методична мета: активізація пізнавальної діяльності учнів шляхом професійного спрямування уроку біології.

Хід уроку

І. Організаційна частина. (2хв.)
-привітання;(-Доброго дня.Сідайте.)
-перевірка готовності учнів до уроку;( - Чи всі готові до уроку?)
-відмітка в журналі відсутніх. ( - Хто відсутній?)

ІІ. Актуалізація опорних знань. (4хв.)
(у вигляді бесіди та постановки запитань).
 Розповідь учителя з елементами бесіди
        - Хімічна промисловість пропонує понад 3000 найменувань пре­паратів побутової хімії та ще більше лікарських препаратів  До них належать засоби для миття, очи­щення, дезінфекції, полірування предметів, виведення плям із них, а також фарби, лаки, лікарські препарати та ін., асортимент яких постійно зростає. Усі вони становлять потенційну небезпеку для здоров'я людини, особливо дітей.
        -  Давайте пригадаємо з вами що таке лікарські препарати?

Учень:
      Лі́карські за́соби (лікувальні препарати, ліки, медикаменти)   речовини або суміші речовин, що вживаються для профілактики, діагностики, лікування захворювань,  усунення болю, отримані з  тварин, рослин, мінералів, хімічного синтезу або із застосуванням біотехнологій. Лікарський препарат — це лікарський засіб у вигляді певної лікарської форми (таблетки, драже, мазь тощо).
-         А що ж таке побутові хімікати?

Учень:
Побутові хімікати – це речовини або суміші речовин, що використовують у побуті з певною метою або у складі композицій. За призначенням їх можна розділити на такі групи: - синтетичні миючі засоби; - засоби для вибілювання і підкрохмалювання виробів тканини; - засоби видалення плям; - засоби чищення та дезінфекції; - засоби догляду за транспортом - засоби догляду за виробами зі шкіри та замші; - засоби для знищення побутових комах та гризунів; - мінеральні добрива; - лакофарбові матеріали; - фотохімічні товари; - косметичні засоби тощо.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. (1хв.)
Постановка проблемного питання.
-         Кожен з вас хоч раз в житті хворів і вживав ліки для лікування, так?
І кожен щодня миє посуд, руки, чистить зуби? Всі ви користуєтесь медичними препаратами та засобами побутової хімії, а чи задумувались ви, як правильно ними користуватися і яку користь чи шкоду вони вам приносять? А також, чи можна їх використовувати в харчовій промисловості? Саме про це ми з вами і поговоримо на сьогоднішньому уроці.

ІV. Виконання практичної роботи. (31хв.)
 (повідомлення теми та мети, робота з інструкційними картками)

-         Перед вами, на партах, знаходяться інструкційні картки. Відкриваємо зошити для лабораторно-практичних робіт і записуємо тему та мету нашої сьогоднішньої роботи.  Її ви також бачите на слайді презентації. ( слайд 1, 2).
-         Далі переписуємо обладнання.(слайд № 3)

Інструкційна картка
Практична робота № 2
Тема: Ознайомлення з інструкціями з використання медичних препаратів, засобів побутової хімії та оцінка їхньої небезпеки.

Мета:опанувати навички ознайомлення з інструкціями до медичних препаратів і засобів побутової хімії для запобігання нещасних випадків у побуті; розглянути та проаналізувати  небезпеку, яку становлять засоби побутової хімії в разі неправильного їх використання, та яка їх роль в харчовій промисловості.
Обладнання: зошит, ручка, олівець, лінійка, інструкційна картка, лікарські препарати, засоби побутової хімії та інструкції до них.

Викладач:
- Перед початком роботи необхідно пригадати правила поводження при виконанні лабораторних та практичних робіт і розписатися в журналі реєстрації інструктажів.
- Хто бажає нагадати всім ці правила? (слайд 4,5,6)

Учень виходить до дошки і зачитує правила зі слайдів презентації.
Інструкція
з охорони праці під час проведення
 лабораторно-практичних занять з біології


І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Під час роботи в кабінеті біології будьте обережними, дотримуючись порядку
 й чистоти на робочому місці, виконуйте правила безпеки. Безладність, поспішність,
 необачність у роботі й порушення правил техніки безпеки можуть привести до
 нещасних випадків.
 
ІІ. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПЕРЕД ПОЧАТКОМ РОБОТИ
2.1.Чітко з’ясуйте порядок і правила проведення досліду.
2.2. Звільніть робоче місце від усіх непотрібних для роботи предметів та матеріалів.
2.3. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
2.4. Виконуйте тільки ту роботу, що передбачена завданнями або доручена вчителем. 
Виконувати роботи не пов’язані з завданням забороняється.
2.5.Не відволікайтеся самі і не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
 
ІІІ. Вимоги безпеки під час виконання роботи
3.1.Для виконання завдання користуйтесь посудом і приладами виданим вчителем.
3.2.Нагріваючи рідини, тримайте посудину отвором від себе і не спрямовуйте на сусідів.
3.3.Обережно поводьтеся з стекля ними предметами.
3.4. Речовини з якими проводяться досліди забороняється смакувати чи різко вдихати.
3.5.По завершенні роботи ретельно вимити руки.

Хід роботи
Викладач: - Як ви думаєте, чому ваші столи на сьогоднішньому 
уроці розставлені саме в так? ( відповіді учнів……)
 - А тепер уважно прочитайте перше завдання вашої практичної роботи.
- Отже перед початком роботи вам необхідно обєднатися в групи. Далі ви читаєте що вам необхідно обрати за якою з двох тем ви бажаєте здійснювати дослідження ( діти висловлюють свої побажання та отримують таблички з назвами команд).
- Зараз кожна команда отримає свої об’єкти дослідження і ознайомиться з інструкціями щодо їх використання.
І-й команді я рекомендую дослідити ацетилсаліцилову кислоту, активоване вугілля та розчин амоніаку.
ІІ-й команді я рекомендую дослідити засіб для миття посуду, харчову соду та зубну пасту.
 На це у вас 6-7 хвилин. (слайд 7)

1. Об´єднайтеся в  дві групи «Експерти з медицини» та «Експерти з хімії».
2. Підготуйте в складі своєї групи коротенький виступ за відповідними темами:
 «Ознайомлення з інструкціями лікарських засобів»
« Ознайомлення з інструкціями побутових хімікатів».

- Перед початком ваших доповідей нам необхідно записати завдання 1. Ви можете скористатися інструкційною карткою або переписати зі слайду на дошці.(слайд 8)

Завдання 1.
     Проаналізуйте  інструкції  елементарних медичних препаратів в кількості – не менше 3 штук. Зробіть висновки щодо безпечності їх використання. Запишіть до таблиці назву, лікувальну форму, шкідливий вплив цих препаратів на здоров´я людини та використання в харчовій промисловості.(Рекомендовані препарати для дослідження: ацетилсаліцилова кислота, розчин амоніаку, активоване вугілля).

Викладач:
Уважно прочитайте надану вам інструкцію з використання медичного препарату. Зверніть увагу на те, що в складі інструкції обов’язково – повинні бути зазначені:
·        Дія
·        Показання
·        Протипоказання
·        Дозування
·        Побічні дії
·        Попередження
·        Інформація про взаємодію препаратів
·        Строк користування препаратом або необхідність визначення інтервалу, після закінчення якого хворий повинен звернутися до лікаря.
·        Адреса фірми виробника.
При дослідженні побутових хімікатів зверніть увагу на:
·     Назву
·     Призначення
·     Склад
·     Умови використання
·     Умови зберігання
·     Попередження
·     Строки використання
·     Адреса фірми виробника.

-         Розпочнем з команди дослідників лікарських препаратів. Хто буде першим експертом і ознайомить нас з інструкцією до ацетил саліцилової кислоти? (учень підіймає руку і з об’єктом дослідження виходить до дошки).
-         Всі інші заповнюємо запропоновану вам таблицю ( в інст. картці, на слайді 9)



Доповіді учнів.(Додаток 1,2,3)

-         Отже, що ми заносимо до таблиці? (Разом з учнями аналізуємо
 препарат та заносимо дані до таблиці) (слайд 10).

Таблиця 1.
Назва
Лікарська форма
Призначення
Шкідливий вплив
(передозування)
Застосування в харчовій промисловості

1.





2.





3.






-         За цією ж схемою аналізуємо активоване вугілля та розчин амонію. (слайд 11,12)

 У висновку дайте відповіді на запитання:
1)    Про що говорить докладний перелік протипоказань, застережень і побічних ефектів в інструкції до медичного препарату?
2)    Чому перед використанням хімічного лікарського засобу необхідно прочитати інструкцію з використання на етикетці?

Викладач: - Переходимо до другої групи експертів, але перед цим запишемо завдання 2 (слайд 13)
Завдання 2.
а)  Проаналізуйте інструкції засобів побутової хімії, які ви використовуєте вдома, та зробіть висновки щодо безпечності їх  використання (не менше 3-х засобів). Якщо ці засоби чинять шкідливий вплив на здоров´я людини, то у чому саме він полягає? Запишіть свої міркування у таблицю. (Рекомендовані засоби для дослідження:  засіб для миття посуду, сода, зубна паста тощо).

-         Хто з цієї групи бажає розповісти нам про правила використання миючого засобу «Гала»?
-         Всі інші заповнюємо запропоновану вам таблицю ( в інст. картці, на слайді 14)





 Доповіді учнів.( Додаток 4,5,6)

Таблиця 2.
Назва
Призначення
Шкідливий вплив
Застосування в харчовій промисловості
1.




2.




3.





-         Отже, що ми заносимо до таблиці? (Разом з учнями аналізуємо засіб заносимо дані до таблиці) (слайд 15).
-         За цією ж схемою аналізуємо харчову соду та зубну пасту. (слайд 16,17)
-          

    У висновку дайте відповіді на запитання:
1)    Чому перед  використанням хімічного засобу необхідно прочитати інструкцію з використання на етикетці?
2)    Який із засобів побутової хімії (із списку тих, що ви досліджували), є на вашу думку, найбільш небезпечним? Поясніть чому саме?

Завдання 3.(слайд 18)
Зробіть узагальнюючі висновки.
V. Перевірка засвоєння  матеріалу. (5хв.)
Гра «Квітка знань».(слайд 19)
Участь беруть учні які не проявили себе у груповій роботі. Пропонується квітка з різнокольоровими пелюстками на яких написані назви досліджуваних на уроці об’єктів. Учень вибирає колір пелюстки і відриває її, з низу пелюстки написано завдання на яке він має дати відповідь.
VІ. Підведення підсумків заняття, оцінювання.(1хв.)
1.Чи розкрилося для учнів поставлене на початку уроку проблемне питання.
2. Здійснюється оцінка роботи учнів.

VІІ. Постановка домашнього завдання.( 1хв.)
( слайд 20)
Викладач:
1.Дооформити практичну роботу, дати відповіді на запитання та зробити висновки.
2. Повторити функції жирів, білків та вуглеводів на наступний урок.
3. Згідно методу проектів підготувати повідомлення про вченого, який вперше відкрив аспірин.

Інструкційна картка
Практична робота № 2
Тема: Ознайомлення з інструкціями з використання медичних препаратів, засобів побутової хімії та оцінка їхньої небезпеки.

Мета:опанувати навички ознайомлення з інструкціями до медичних препаратів і засобів побутової хімії для запобігання нещасних випадків у побуті; розглянути та проаналізувати  небезпеку, яку становлять засоби побутової хімії в разі неправильного їх використання, та яка їх роль в харчовій промисловості.
Обладнання: зошит, ручка, олівець, лінійка, інструкційна картка, лікарські препарати, засоби побутової хімії та інструкції до них.

Перед початком роботи необхідно пригадати правила поводження при виконанні лабораторних та практичних робіт і розписатися в журналі реєстрації інструктажів.

Хід роботи

1. Об´єднайтеся в групи.
2. Підготуйте в складі своєї групи коротенький виступ за відповідною темою:
 «Ознайомлення з інструкціями лікарських засобів»
« Ознайомлення з інструкціями побутових хімікатів».
Завдання 1.
    а) Проаналізуйте  інструкції  елементарних медичних препаратів в кількості – не менше 3 штук. Зробіть висновки щодо безпечності їх використання. Запишіть до таблиці назву, лікувальну форму, шкідливий вплив цих препаратів на здоров´я людини та використання в харчовій промисловості.(Рекомендовані препарати для дослідження: ацетилсаліцилова кислота, розчин амоніаку, активоване вугілля).Доповіді учнів.

Таблиця 1.
Назва
Лікарська форма
Призначення
Шкідливий вплив
(передозування)
Застосування в харчовій промисловості

1.





2.





3.






б) У висновку дайте відповіді на запитання:
1)    Про що говорить докладний перелік протипоказань, застережень і побічних ефектів в інструкції до медичного препарату?
2)    Чому перед використанням хімічного лікарського засобу необхідно прочитати інструкцію з використання на етикетці?

Завдання 2.
а)  Проаналізуйте інструкції засобів побутової хімії, які ви використовуєте вдома, та зробіть висновки щодо безпечності їх  використання (не менше 3-х засобів). Якщо ці засоби чинять шкідливий вплив на здоров´я людини, то у чому саме він полягає? Запишіть свої міркування у таблицю. (Рекомендовані засоби для дослідження:  засіб для миття посуду, сода, зубна паста тощо). Доповіді учнів.

Таблиця 2.
Назва
Призначення
Шкідливий вплив
Застосування в харчовій промисловості
1.




2.




3.






а)    У висновку дайте відповіді на запитання:
1)    Чому перед  використанням хімічного засобу необхідно прочитати інструкцію з використання на етикетці?
2)    Який із засобів побутової хімії (із списку тих, що ви досліджували), є на вашу думку, найбільш небезпечним? Поясніть чому саме?

Завдання 3.

Зробіть узагальнюючі висновки.


УРОК 42
Тема: Практична робота №6: "Розв'язування задач з екології."
Мета: Закріпити  поняття про біоценоз, біогеоценоз, екосистему, ланцюг живлення; розглянути типи  взаємозв’язків організмів у біогеоценозах та перетворення в них ; розвивати уміння логічно мислити, робити висновки та узагальнення, уміння розв’язувати задачі з екології;  виховувати екологічний світогляд.
Тип уроку: урок використання знань, умінь і навиків
Обладнання: комп’ютер, проектор, презентація  вчителя «Біогеоценоз»
Хід уроку
І. Організаційний момент
1.Привітання.
2. Перевірка наявності учнів.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
 Використання презентації «Біоценоз»
На минулому зайнятті ми з вами ознайомилися з такими поняттями як біоценоз та біогеоценоз то ж зараз пригадаємо що це.
1.Дайте визначення поняттю біоценоз (Біоценоз  (від грец. біос - жити та кайнос - загальний) — угруповання популяцій організмів, які зв'язані між собою різноманітними взаємовідносинами та населяють ділянку біосфери з однорідними умовами існування. )слайд 2
2.А що ж таке біогеоценоз? Біогеоценоз — це угрупування різних видів мікроорганізмів, рослин, тварин, які заселяють певні місця проживання, та які стійко підтримують біогенний кругообіг речовин. Підтримка кругообігу в конкретних географічних умовах є основною функцією біогеоценозу.слайд 3
3.Хто пригадає,який вчений вперше використав це поняття? Біогеоценоз є структурною частиною ландшафту. В науку термін біогеоценоз введений академіком В. М. Сукачовим.  Слайд 4
4.Як визначаються межі біогеоценозів? Межі окремих біогеоценозів найчастіше визначаються рослинними угрупованнями — фітоценозами, які найкраще відображають зміни, що відбуваються в кожному конкретному природному комплексі. Слайд 5
5.З яких частин складається біогеоценоз? Біотичних та абіотичних.
6.Які компоненти входять до абіотичної частини?
 - неорганічні сполуки (вуглекислий газ, кисень, азот, вода, сірководень тощо), які включаються у біогенну (тобто за участю живих істот) міграцію речовини;
- органічні сполуки (залишки організмів чи продукти їхньої життєдіяльності), які зв'язують між собою абіотичну та біотичну частини біогеоценозу;
- кліматичний режим, або мікроклімат (середньорічна температура, вологість, рельєф місцевості тощо), який визначає умови існування організмів.
7.Біотичну частину складають? - продуценти (від лат. продуцентіс - той, що виробляє, створює) - популяції автотрофних організмів, здатних синтезувати органічні сполуки з неорганічних (автотрофні прокаріоти, водорості, рослинні джгутикові, вищі рослини);
- консументи (від лат. консумо - споживаю) - популяції гетеротрофних організмів, які споживають інші організми або мертву органічну речовину (фітофаги, хижаки, паразити, сапротрофи);
- редуценти (від лат.редуцентіс-той, щоповертає, відновлює) -популяції організмів, які живляться органічною речовиною залишків чи продуктів життєдіяльності організмів, розкладаючи її до неорганічних сполук (бактерії, гриби, тварини - копрофаги, некрофаги, детритофаги тощо).
8.З чим пов’язане функціонування будь якого біогеоценозу?
Функціонування будь-якого біогеоценозу пов'язане з перетворенням енергії. Енергія витрачається живими організмами на процеси росту, розмноження, рухову активність тощо.
Отже,ми виявили закономірність,що всі живі організми пов’язані в ланцюгах живлення,саме на них ми зверниму увагу при виконанні сьогоднішньої практичної роботи.
Відкриваємо ваші робочі зошити,записуємо тему і мету роботи,використовуючи інструктивні картки.
ІІІ. Повідомлення теми і мети.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми научимось застосовувати знання про  трофічні ланцюги і піраміди, правило екологічної піраміди, характеристику популяцій розв’язувати задачі з екології.
V. Загальний інструктаж, усвідомлення учнями алгоритму дій.
Інструктивна картка
Тема:     Надорганізмові рівні організації живої природи. Популяція. Екосистема. Біосфера.
Практична робота № 6
Тема:                        РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ З ЕКОЛОГІЇ
Мета: Навчитися розраховувати співвідношення між ланками екологічної піраміди. Опанувати правило екологічної піраміди. Навчитися визначати положення живих організмів у трофічних ланцюгах.
Обладнання: інструктивна картка, підручник, калькулятор.
Хід роботи.
І. Теоретичне обґрунтування.
Послідовність живих організмів, яку можна уявити такою, що складається з ланок - видів рослин, тварин, грибів і бактерій, пов'язаних одна з одною відносинами «їжа - споживач», прийнято назвати трофічним ланцюгом. Навіть найбільш простий харчовий ланцюг має кілька трофічних рівнів. Перший трофічний рівень формують зелені рослини (продуценти); другий займають тварини, які живляться рослинами (консументи першого порядку); третій - хижаки, які поїдають рослиноїдних тварин (консументи другого порядку), і четвертий - хижаки, жертвами яких стають дрібніші хижаки (консументи третього порядку). Редуценти - мікроорганізми (бактерії і гриби), що руйнують рештки мертвих істот.
Правило екологічної піраміди - закономірність, згідно з якою кількість рослинної речовини, що є основою ланцюга харчування, приблизно у 10 раз більша, ніж маса рослиноїдних тварин, і кожний наступний харчовий рівень також має масу, в 10 раз меншу за попередній.
ІІ. Приклади розв'язування задач.
Складаючи харчовий ланцюг, необхідно правильно розташувати всі ланки і показати стрілками, з якого рівня отримана енергія.
Приклад 1. У лучному угрупованні живуть: гусениці, жайворонка люцерна, шуліки. Складіть харчовий ланцюг.
Відповідь: люцерна гусениці жайворонки шуліки.
Приклад 2. На підставі правила екологічної піраміди визначте, скільки потрібно планктону, щоб у морі виросла одна особина калана (морської видри) масою 30 кг, якщо трофічний ланцюг має вигляд: фітопланктон, нехижі риби, хижі риби, калан.
З правила екологічної піраміди відомо, що кожний наступний трофічний рівень має масу, в 10 раз меншу за попередній. Знаючи це, можна легко розв'язати завдання.
Розв'язок. Складемо трофічний ланцюг, починаючи від продуцентів:
фітопланктон нехижі риби хижі риби калан.
Знаючи, що маса калана становить 30 кг, а маса консументів другого рівня, яку він споживає, повинна бути у 10 раз більшою, підрахуємо масу хижої риби, якою він живиться: 3010 = 300 (кг); відповідно маса нехижої риби: 30010 = 3000(кг); а маса фітопланктону, яким живиться нехижа риба: 300010 = 30 000 (кг). Отже, дістаємо відповідь: для того, щоб у морі виріс один калан масою 30 кг, необхідно 30 000 кг фітопланктону.

VІ.Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя.
ІІІ. Задачі для самостійного розв'язування
І варіант
Задача № 1 (3 б.)
Складіть схему ланцюгів живлення для  лісу (не менше ніж шість ланок).
Задача № 2 (4 б.)
Скільки фітопланктону необхідно для прогодування щуки масою 5 кг, якщо трофічний ланцюг складається з трьох ланок?
Задача № 3 (5 б.)
Яка площа (га) луків необхідна, щоб прогодувати двох зайців масою по 13 кг (67 % маси становить вода)? Біопродуктивність трави з 1 м2 становить 500 г.
ІІ варіант
Задача № 1 (3 б.)
Складіть схему ланцюгів живлення для поля (не менше ніж шість ланок).
Задача № 2 (4 б.)
Скільки фітопланктону необхідно для прогодування чорноморської афаліни масою 270 кг, якщо трофічний ланцюг складається з трьох ланок?
Задача № 3 (5 б.)
Яка площа (га) луків необхідна, щоб прогодувати людину масою 70 кг (63% маси становить вода)? Біопродуктивність трави з 1 м2 становить 540 г.
ІІІ варіант
Задача № 1 (3 б.)
Складіть схему ланцюгів живлення для прісної водойми (не менше ніж шість ланок).
Задача № 2 (4 б.)
Скільки рослин необхідно для прогодування вовка масою 45 кг, якщо трофічний ланцюг складається з трьох ланок?
Задача № 3 (5 б.)
Яка площа (га) лісу необхідна, щоб прогодувати пуму масою 105 кг (64% маси становить вода)? Біопродуктивність трави з 1 м2 становить 630 г.
VІ. Звіт про виконану роботу. Узагальнення і систематизація результатів роботи.
VІІ. Підсумки уроку
VІІ. Домашнє завдання. Повторити матеріал та виконати вправу.
Вправа 











Немає коментарів:

Дописати коментар